Ricardo jak co dzień nad Zatoką Gibraltarską zbierał złom i sprawdzał sieci rybackie. Dzisiaj jednak było inaczej - minęło go już chyba z 10 łodzi wypakowanych jakimś złomem, a nie było nawet jeszcze południa. W końcu, gdy kolejna łódź przepływała wystarczająco blisko brzegu, krzyknął w jej stronę.
- A wy dokąd?
- Przed siebie!___
Odbudowa powojennego świata trwa w najlepsze. Ziemia zostaje wydarta postapokaliptycznemu krajobrazowi pod uprawę, na horyzontach wznoszą się kłęby dymu z fabryk, a na targowiskach kwitnie bogate życie. Sytuacja polepsza się nie tylko w centrach cywilizacyjnych, ale sytuacja poprawiać zaczyna się także na tak zwanych dzikich terytoriach. Zaczyna kwitnąć handel. Podróże lądowe nadal są jednak ciężkie i niebezpieczne - w przeciwieństwie do zazwyczaj gładkich powierzchni mórz i oceanów. W tym przypadku tylko jednego oceanu.
Po ich błękicie zaczynają sunąć niezliczone liczby statków, od małych i skromnych łodzi po nawet większe, aspirujące do roli nowych kontenerowców okręty. Towary z najdalszych zakątków ocalałego świata wyruszają w podróż, do miejsc, gdzie są one potrzebne bardziej, a co za tym idzie - są cenniejsze. Handel staje się coraz bardziej dochodowym zajęciem, szczególnie biorąc pod uwagę, że nie każdy kraj aktualnie jest w stanie sam wyprodukować wszystko, czego potrzebowaliby jego obywatele.
Stwarza to jednak także dosyć poważne zagrożenia, ale i nie mniejsze możliwości. W okolicach cieśnin zagęszczenie statków rośnie, są one tam także wyjątkowo interesującym łupem dla potencjalnych piratów. A także dla... celników. Politycy z wielu państw widzą to, dyskutują we własnym gronie o tym, że tak dochodowa i nieregulowana działalność może zostać łatwo spieniężona. Jednak wszystko to na razie tylko suche projekty - kto wie jednak, co przyniesie przyszłość? Czy ktoś w końcu uzna, że obok tak dużego pieniądza nie można po prostu przejść obojętnie?
___
Następuje powolne odrodzenie handlu morskiego.Wszyscy: jednorazowe 25% zniżki na następny sektor usługNASTĘPNY, tj. PIERWSZY jaki zbudujemy od początku II POŁOWY 2026. Jeśli ktoś już zaczął budować, to aplikuję odpowiednio zniżkę.Pełna rozdzielczośćUwaga: poniższe zyski w przyszłości mogą wzrosnąć lub zmaleć! W zależności od sytuacji geopolitycznej.Cieśniny DuńskieZysk za cło: 8 mld
By kontrolować należy:
- posiadać obie prowincje i w jednej z nich mieć bazę morską
- posiadać 1 prowincje, mieć w niej bazę morską oraz co najmniej 1 zmobilizowany okręt morski ( sytuacja gdy druga prowincja jest pusta )
- posiadać 1 prowincje, mieć w niej bazę morską oraz więcej punktów celnych niż przeciwnik ( sytuacja gdy druga prowincja jest kontrolowana przez innego gracza )
Kanał La MancheZysk za cło: 20 mld
By kontrolować należy:
- posiadać pod kontrolą wszystkie prowincje
- posiadać 1 prowincje, mieć w niej bazę morską oraz co najmniej 3 zmobilizowane okręty morskie ( sytuacja gdy inne prowincje są, jakimś cudem, dzikie i opuszczone )
- posiadać co najmniej 1 prowincje, mieć w niej bazę morską oraz posiadać na Kanale La Manche największą pulę punktów celnych ( przy tym na Kanale gracz musi mieć co najmniej 3 okręty ), przeznaczoną do pobierania cła ( w sytuacji gdy w okolicy jest więcej niż 1 gracz )
Cieśnina GibraltarskaZysk za cło: 20 mld
By kontrolować należy:
- posiadać obie prowincje i w jednej z nich mieć bazę morską
- posiadać 1 prowincje, mieć w niej bazę morską oraz co najmniej 1 zmobilizowany okręt morski ( sytuacja gdy druga prowincja jest pusta )
- posiadać 1 prowincje, mieć w niej bazę morską oraz więcej punktów celnych niż przeciwnik ( sytuacja gdy druga prowincja jest kontrolowana przez innego gracza )
Cieśnina DardaneleZysk za cło: 12 mld
By kontrolować należy:
- posiadać obie prowincje i w jednej z nich mieć bazę morską
- posiadać 1 prowincje, mieć w niej bazę morską oraz co najmniej 1 zmobilizowany okręt morski ( sytuacja gdy druga prowincja jest pusta )
- posiadać 1 prowincje, mieć w niej bazę morską oraz więcej punktów celnych niż przeciwnik ( sytuacja gdy druga prowincja jest kontrolowana przez innego gracza )
---
Jak kontrolować cieśniny?By kontrolować cieśniny, musimy napisać na TFie rozkazy dla naszej floty. Okręty muszą zostać konkretnie oddelegowane do pobierania cła - nie mogą np. jednocześnie walczyć z wrogiem albo osłaniać konwoje i przy okazji pobierać cło. To właśnie to rozumiemy poprzez posiadanie "co najmniej 1 zmobilizowanego okrętu" itp. Dodatkowo cło mogą pobierać tylko okręty wymienione poniżej w przeliczniku PC.
Punkty celne.Punkty celne to przelicznik naszej kontroli nad cieśninami. Gracz, który pod koniec tury wojennej ma najwięcej punktów celnych na cieśninie, ten uzyskuje z niej zyski. Remis z innymi graczami oznacza podział połowy zysków - czyli remis dwóch graczy oznacza, ze obaj dostają 25% całości, remis trzech graczy, że dostają 16,6% itd.
Jak wygląda przelicznik floty na Punkty Celne?- 1 Fregata zapewnia 2 Punkty Celne,
- 1 Niszczyciel zapewnia 1 Punkt Celny,
- 1 Okręt podwodny zapewnia 0,25 Punktu Celnego,
- 1 Krążownik zwiększa Punkty Celne maks. 5 Fregat z 2 PC do 3 PC.
Jak wygląda sprawa z generacjami?Okręty wyższej generacji konkretnego typu niwelują efekt okrętu tego samego typu u przeciwnika. Przykładowo - jeśli gracz A posiada 1 Fregatę II oraz 1 Fregatę I, a gracz B posiada 2 Fregaty I, to w ostatecznym rozrachunku liczymy to tak, że gracz A posiada 2 Fregaty, a gracz jedynie 1 Fregatę. Jeśli graczy jest więcej niż dwóch, to okręt najwyższej generacji niweluję po 1 okręcie tego typu u każdego z graczy. Jeśli obaj gracze mają te same generacje, to nic nie jest niwelowane. Nie liczy się poziom generacji, liczy się tylko i wyłącznie to, czy okręt jest wyższej lub niższej niż przeciwny.
Czy okręty pobierające cło muszą być zmobilizowane?Tak.
Czy mogę przeszkodzić w pobieraniu cła innym graczom?Tak. Jeśli wyślemy okręty, ale nie spełniamy wymogów do pobierania cła, to nadal jesteśmy brani pod uwagę w Punktach Celnych. Po prostu jeśli wygramy, to nie otrzymujemy zysków. Nikt nie otrzymuje. Możemy uznać, że floty innych graczy boją się pobierać cło pod naszą obecnością.
Można także atakować okręty pobierające cła, to jednak już raczej kwestia wojny aniżeli handlu.
Kiedy dostaje moje cholerne szekle od chciwych kupców?Kontrola cieśniny jest sprawdzana w turze wojennej. To wtedy liczymy który gracz ma najwięcej Punktów Celnych. Gracz, który kontroluje na koniec tury cieśninę, ten czerpie z niej zyski w turze następnej - tak jakby podbił nowy budynek. Jeśli w pod koniec Tury X kontrolujemy cieśninę, to już na początku Tury X+1 otrzymujemy pieniądze prosto do budżetu.